Jak wybrać coacha

  • Agata Węgier-Ciornei

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Agnieszka Zawiślak

    Katowice
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Aleksandra Wojtczak

    Poznań
    LIFE COACHING
  • Anna Zbyszyńska - Pietrzak

    Brwinów, Pruszków, Warszawa
    LIFE COACHING
  • Anna Witkiewicz

    Warszawa / Poznań
    COACHING KARIERY
  • Anna Wojnicka

    Wrocław
    COACHING SPRZEDAŻY EXECUTIVE COACHING
  • Anna Zaremba

    Łosie/ Radzymin/ Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Anna Maria W. Fardella

    Washington dc
    LIFE COACHING
  • Artur Włodarczyk

    Jawor, Legnica, Świdnica, Wrocław
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Bartłomiej Ziatyk

    Poznań
    COACHING FINANSÓW COACHING AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  • Beata Zięcik

    Szczecin
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Beata Zawadzka

    Wrocław
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Bożena Wujec Ziółkowska

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Dorota Wiatr

    Poznań
    COACHING KARIERY LIFE COACHING
  • Eliza Wolańczyk

    Ostrów Wielkopolski
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Emilia Żyznowska

    Gdynia
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Ewa Zięba

    Kraków/Rzeszów/Warszawa
    LIFE COACHING COACHING GRUPOWY
  • Grzegorz Wyrwał

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Hanna Wojciechowska

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  • Ilona Wargacka

    Legnica, Wrocław, Lubin, Jelenia Góra, Wałbrzych
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Izabela Wojciechowska

    Toruń
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Jolanta Wilczyńska-Mosz

    Warszawa
    COACHING SPRZEDAŻY
  • Karolina Walczykowska

    Gdańsk
    LIFE COACHING
  • Karolina Wrzesińska

    Śrem
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Katarzyna Ziemba

    Kraków
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Katarzyna Walas

    Wrocław
    DIET COACHING SPORT COACHING
  • Magda Walczak

    Gdańsk, Gdynia, Sopot
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Magdalena Żmijewska

    Warszawa
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Magdalena Zakrzewska

    Poznań
    COACHING KARIERY LIFE COACHING
  • Maja Wencierska

    Szczecin
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Marta Żubrycka

    Cały Świat - Skype
    LIFE COACHING
  • Małgorzata Wolanowska

    Zielona Góra
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Małgorzata Warzycha

    Wrocław/Wałbrzych/Siechnice
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING
  • Monika Zientecka

    Poznań/Zielona Góra/Gorzów Wielkopolski/Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Paweł Ziemba

    Poznań
    COACHING GRUPOWY LIFE COACHING
  • Przemysław Wojnarowski

    Piła
    LIFE COACHING
  • Robert Wilgosz

    Wrocław/Trzebnica
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING
  • Roksana Weber

    Berlin, Poznań, Zielona Góra, Szczecin, Wrocław - Świat :)
    LIFE COACHING COACHING GRUPOWY
  • Sandra Witczak

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Sylwia Żuber

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Sylwia Wiszowata

    Gdańsk
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Szymon Ziemiński

    Szczecin
    COACHING FINANSÓW BUSINESS COACHING
  • Sławomir Waźbiński

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • dr Adam Zemełka

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING EDUKACYJNY
  • Łukasz Wieczorek

    Cała Polska
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING

Coraz więcej osób i firm oferuje coaching przekonując, że dzięki ich pomocy osiągniemy sukces. Bywa jednak, że po kilku spotkaniach okazuje się, że nie tego oczekiwaliśmy od współpracy z coachem. Jak upewnić się, że coach ma odpowiednie doświadczenie i umiejętności? Jak wybrać coacha? Jaki powinien być coach, którego potrzebujemy? Czego oczekiwać od coacha? Poszukiwania coacha mogą przebiegać na dwa sposoby. Klient poszukuje ogłoszeń zamieszczonych przez coachów (najczęściej w internecie) lub daje ogłoszenie o tym, że szuka coacha. W efekcie zgłaszają się osoby proponujące coaching. Kolejny krok to decyzja, z którym z coachów rozpocząć współpracę. Na tym etapie warto poświęcić czas na poznanie coacha. Często w coachingu mówimy o sprawach osobistych, o rzeczach dla nas trudnych, o kwestiach które nas poruszają i obchodzą. Dlatego ważne jest zaufanie do coacha. Poświęć czas, żeby wybrać coacha godnego zaufania.
Na co warto zwrócić uwagę analizując dokumenty coacha:

  • jakie przygotowanie do prowadzenia coachingu ma coach (kurs, studia) i na ile daje ono podstawy żeby przypuszczać, że coaching będzie efektywny
  • czy coach ma doświadczenie lub specjalizuje się w zagadnieniach, które odnoszą się do naszych potrzeb
  • jeżeli coach deklaruje konkretną specjalizację, to jakie ma przygotowanie i doświadczenie
  • z jaką grupą klientów pracuje coach i jakiej problematyki dotyczą/dotyczyły sesje, które prowadził 

Wartość dyplomu i certyfikatu coacha

Ważną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę to ocena wartości dokumentu potwierdzającego umiejętności coacha. Tę wartość ocenia się m.in. poprzez sprawdzenie, jakie wymagania musiała spełnić osoba, żeby otrzymać dokument. Przeanalizuj te wymagania i wyciągnij wnioski. Coach może przedstawić dyplom szkoły wyższej, świadectwo ukończenia szkoły coachingu lub certyfikat organizacji coachingowej. Na co warto zwracać uwagę podczas analizy dokumentów:

1. Kto i w jaki sposób zweryfikował wartość merytoryczną szkolenia 

Należy zadać sobie pytanie, kto ocenił wartość merytoryczną szkolenia, w którym brał udział coach. Czy osoby, które dokonywały takiej oceny miały odpowiednie przygotowanie i doświadczenie w ocenianiu tego rodzaju programów. Oczywiście nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, kto powinien oceniać programy, jednak z pewnością powinny być to osoby, które mają wiedzę na temat zasad wspierania rozwoju człowieka i psychologii rozwojowej. Ważną kwestią jest również to, czy oceniając wartość merytoryczną brano pod uwagę aspekt kulturowy. Jednym słowem czy uwzględniono, że szkolenie jest realizowane w Polsce i odnosi się do polskich klientów. 

2. Jak sprawdzono umiejętności coacha i jakie wymagania musiał spełnić, żeby zostać coachem

W tym zakresie są stosowane różne rozwiązania. Są szkoły, które wydają zaświadczenia na podstawie samego uczestnictwa w zajęciach ale są również takie, które wymagają pracy własnej. Praca ta może polegać na: samodzielnym prowadzeniu sesji coachingowych wraz z ich analizą pod okiem doświadczonego superwizora czy też na przygotowywaniu opisu przypadków pracy z klientami. Należy ustalić kryteria, gdyż jest to to cenna wskazówka.

3. Ile godzin coachingu musiał przeprowadzić coach, żeby otrzymać dyplom czy certyfikat

Można założyć, że liczba przeprowadzonych godzin coachingu jest jednym z ważniejszych kryteriów i pozwala oszacować wartość doświadczenia coacha. W tym zakresie istnieje zwyczaj, że coachowie prowadzą rejestr swoich sesji i klientów. 

4. Jakich zagadnień dotyczył dotychczasowy coaching

Specjalizacja w coachingu to bardzo ważna sprawa. Zapewnia ona, że osoba która prowadzi z nami coaching specjalizuje się w konkretnej tematyce. Klient może z tego skorzystać. Często przeanalizowanie tematyki jakiej dotyczyły sesje, które do tej pory prowadził coach, daje pogląd o specjalizacji i doświadczeniu. Ta sama kwestia dotyczy ustalenia kim byli dotychczasowi klienci coacha np.: menadżerowie, sprzedawcy.