• Agata Sławniak

    Rzeszów
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Agnieszka Chojnowska

    Wrocław
    BUSINESS COACHING COACHING KARIERY
  • Aleksandra Szewczyk

    Trójmiasto
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Aleksandra Piątkowska

    Bydgoszcz
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Alina Tukaj

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Anna Raimann

    Kraków
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Anna Klekowiecka

    Bystrzyca Kłodzka
    LIFE COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Anna Zbyszyńska - Pietrzak

    Brwinów, Pruszków, Warszawa
    LIFE COACHING
  • Daria Drozd

    Stargard/Szczecin
    LIFE COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Dominika Jagiełło

    Warszawa
    LIFE COACHING
  • Elżbieta Niedźwiecka

    Zamość
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Emilia Żyznowska

    Gdynia
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Ewelina Bondyra-Łuczka

    Zamość
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Gabriela Sobera

    Wrocław
    COACHING SPRZEDAŻY COACHING FINANSÓW
  • Gabriela Bołoz

    Kraków
    COACHING GRUPOWY
  • Ilona Wargacka

    Legnica, Wrocław, Lubin, Jelenia Góra, Wałbrzych
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Izabela Chojnacka-Naskręt

    Warszawa, Tarczyn
    COACHING KARIERY SPORT COACHING
  • Jacek Olszewski

    Warszawa
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Joanna Sobieska

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Joanna Kuzdak

    Warszawa
    EXECUTIVE COACHING COACHING KARIERY
  • Joanna Mach

    Legnica
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Karolina Osiak

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Karolina Walczykowska

    Gdańsk
    LIFE COACHING
  • Katarzyna Stelmach

    Wrocław
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Katarzyna Piecha

    Tychy
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Magda Walczak

    Gdańsk, Gdynia, Sopot
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Magdalena Żmijewska

    Warszawa
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Magdalena Cupryszak-Szałkowska

    Grodzisk Mazowiecki
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Marlena Bierła

    Łódź
    COACHING KARIERY COACHING GRUPOWY
  • Małgorzata Wolanowska

    Zielona Góra
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Małgorzata Pracoń

    Gdynia
    LIFE COACHING COACHING AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  • Małgorzata Chatys

    Dąbrowa Górnicza
    COACHING KARIERY LIFE COACHING
  • Milena Chomont

    Zielona Góra
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Monika Bukowska

    Warszawa
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING
  • Monika Kutnik

    Rzeszów
    LIFE COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Monika Lem

    Kraków
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Monika Chmiel

    Kraków
    LIFE COACHING
  • Monika Kwaśnik

    Bielawa
    COACHING GRUPOWY LIFE COACHING
  • Paulina Cymer

    Warszawa
    LIFE COACHING
  • Przemysław Wojnarowski

    Piła
    LIFE COACHING
  • Sandra Witczak

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Sebastian Larysz

    Opole
    SPORT COACHING COACHING AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  • Sylwia Żuber

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Sylwia Gołuchowska

    Poznań, Wrocław, [Skype - cała Polska]
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Łukasz Michalski

    Jasło
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING

Tomasz Izydorczyk "Charakterystyka rynku małego biznesu dla coachów"

2016-07-01

1.    ISTOTA RYNKU MAŁEGO BIZNESU, BARIERY RYNKU

Coaching jako biznes jest bardzo specyficzną działalnością gospodarczą. Przede wszystkim jest usługą świadczoną osobiście. To oznacza, że trudno jest „kupić pracownika” na rynku i sprzedać dalej. Coachowie, podobnie jak mentorzy, psychologowie, szkoleniowcy, działają głównie osobiście. Nawet przy posiadaniu znacznego kapitału finansowego nie można „dokupić” czynników produkcji, gdyż głównym czynnikiem produkcji jest „czas” jaki Coach może poświęcić na pracę z Klientem. A czas ten jest ograniczony. Coching jednak jest dość mobilnym zajęciem, nie potrzeba mieć swojego kosztownego biura i innych kosztów stałych. Wejście na rynek tego rodzaju usług wiąże się głównie z nabyciem odpowiedniej wiedzy i kompetencji. Jako, że coaching jest dość interdyscyplinarną dziedziną a usługa polega na pracy z drugim człowiekiem, bardzo istotne są własne kompetencje, których zbudowanie może zająć trochę czasu. Należy też podkreślić, że podobnie jak w zawodzie lekarza, prawnika czy psychologa nauka w coachingu nigdy się nie kończy. Większość Kodeksów Etycznych (zobacz punkt 1 kodeksu etycznego dostępny na portalu Coachingroom.pl: http://coachingroom.pl/o_coachingu-11) posiada zapis o konieczności podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności. Tak jak w przemyśle, inwestycjami w aktywa jest zakup nowych maszyn, tak dla profesjonalnego Coacha inwestycją jest nieustanne podnoszenie swoich kompetencji. Trzeba na ten cel przeznaczyć część swoich zasobów - czyli czas.

2.    JAK POZYSKAĆ ZAUFANIE A TYM SAMYM KLIENTA DO PROCESU COACHINGU

Zaufanie potencjalnego Klienta do usługi coachingu można budować przede wszystkim na rzetelnej informacji i etyce zawodowej. Przestrzeganie Kodeksu będzie z pewnością gwarancją jakości i rzetelności. Pamiętaj aby proces oferowania usługi coachingowej i późniejszego świadczenia tej usługi był transparentny. Klient powinien otrzymać od Ciebie komplet informacji czym jest i czym nie jest coaching oraz na czym dokładnie będzie polegał. Zbierane referencje oraz miły uśmiech, zwykła ludzka serdeczność daje podstawę do zbudowania pierwszego zaufania. Jednak nic tak nie buduje zaufania wśród potencjalnych Klientów jak pozytywna opinia byłych Klientów, którzy będą rozpowszechniać informacje o skuteczności i jakości usługi.

JAK OFEROWAĆ, JAKIE METODY MARKETINGOWE SWOICH USŁUG ZASTOSOWAĆ

Mówi się, że dobra usługa sama się sprzedaje. W sprzedaży panuje natomiast przekonanie, że „marketing szeptany” jest najlepszym marketingiem. Marketing usług świadczonych osobiście jest zupełnie innym sposobem reklamowania się niż marketing np. produktów codziennego użytku, czy żywności. Zakup reklamy może być mało skuteczny i mało efektywny. To na co potencjalnie klienci zwracają najczęściej uwagę to:

a)    kim jest potencjalny Coach, co o nim wiem, czy ktoś go zna?

b)    kto poleca jego usługi?

c)    jakie ma doświadczenie, czy ma jakieś rekomendacje?

d)    jakie daje gwarancje jakości usługi?

e)    jakie prowadził procesy coachingu?

Każdy Coach powinien rozpocząć od własnej wizytówki np. w postaci transparentnej strony internetowej. W dzisiejszych czasach posiadanie własnej strony nie wymaga żadnych kosztów ani specjalistycznej wiedzy. Wiele usług, serwisów oferuje darmowe serwery www jak np. Google.com. Jest wiele dostawców gotowych wzorów stron internetowych jak np. https://pl.wordpress.org/ które nie wymagają nadmiernej wiedzy aby z nich skorzystać. Zebranie wszystkich informacji o sobie jako Coachu, odpowie potencjalnemu Klientowi na wiele pytań. Rekomendowany zakres informacji na takiej stronie Coacha wygląda następująco:

a)    krótka biografia Coacha (edukacja, praca, zawody, specjalizacje)

b)    edukacja jako Coach (szczegółowa lista instytucji szkolących, zakres tematyczny, ilość godzin edukacyjnych)

c)    doświadczenie w pracy Coacha (wykaz procesów coachingowych z podaniem ogólnych celów nad którymi pracowali Klienci wraz z informacją o sumie godzin pracy z Klientami)

d)    deklaracja przestrzegania Kodeksu Etyki (powołanie się na publiczny dokument lub opublikowanie swojego Kodeksu Etyki)

e)    dane kontaktowe (np. adres e-mail, telefon lub formularz kontaktowy)

f)    aktualne zdjęcie Coacha będzie miłym dodatkiem.

 

3.    PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE POMIĘDZY COACHINGIEM W MAŁYM I DUŻYM BIZNESIE

Znacząca większość przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej (taką jaką mamy w Polsce) są to średnie i małe przedsiębiorstwa. Dlatego stanowią one znaczny, potencjalny rynek usług dla funkcjonujących Coachów. Z drugiej jednak strony z uwagi na to, że Coaching jest dość młodą dziedziną / usługą i jest postrzegany jako dość nowatorska, dlatego z usługi coachingu często korzystają duże przedsiębiorstwa. Gdzie są w takim razie podobieństwa i różnice na tych rynkach?

 

Zdecydowanie identyczny będzie sam proces coachingu od strony warsztatowej czyli poszczególne etapy, cały cykl spotkań, stosowane narzędzia, profesjonalizacja czy etyka zawodowa coacha. Jakość i technika pracy nie powinna być inna ze względu czy Klientem jest duża korporacja czy młody „startup”. Różnice będą w następujących obszarach:

a)    proces sprzedaży (od sposobu na dotarcie do potencjalnego klienta do złożenia oferty),

b)    proces raportowania postępów w procesie coachingu (praktycznie nie występuje w pracy z Klientem, gdy jest on jednocześnie sponsorem procesu),

c)    proces rozliczenia za usługę (często w coachingu dla dużych organizacji sponsorem i jednocześnie zleceniodawcą będzie pracodawca naszego Klienta),

d)    konflikt interesu pomiędzy sponsorem a Klientem coachingu (mogą być rozbieżne interesy w dużych organizacjach, dlatego warto tę kwestie uzgodnić na etapie tworzenia kontraktu).

Oba rynki (duży biznes i małe organizacje - wręcz jednoosobowe przedsiębiorstwa) są szansą rozwoju usługi na rynku coachingu. Warto próbować na obu rynkach i wyspecjalizować się w którymś z nich. Nie jest to warunek konieczny ale może okazać się bardzo pomocny w sprzedaży swoich usług. Jednak to, co z pewnością przyciągnie potencjalnego Klienta do Coacha to jego jakość, referencje, transparentność i rzetelność informacji o procesie coachingu.