• Jarosław Dziepak

    Poznań, Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Agnieszka Chrzanowska-Dzido

    Szczecin
    COACHING KARIERY EXECUTIVE COACHING
  • Łukasz Brzeziński

    Bydgoszcz
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Michał Bloch

    Warszawa
    EXECUTIVE COACHING BUSINESS COACHING
  • Małgorzata Adams-Tukiendorf

    Opole
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Radosław Ryszard Bielecki

    Wrocław
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Marcin Durawa

    Wrocław
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Barbara Bator

    Warszawa
    COACHING KARIERY LIFE COACHING
  • Agnieszka Bugaj

    Bielsko - Biała , Kraków
    EXECUTIVE COACHING BUSINESS COACHING
  • Mariusz Bilski

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Justyna Dawiskiba-Spaleniak

    Wrocław
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Tamara Bieńkowska

    Warszawa
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Michał Faron

    Kraków
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Aleksander Drwięga

    Wrocław, Opole
    COACHING SPRZEDAŻY BUSINESS COACHING
  • Katarzyna Czajkowska-Łukasiewicz

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Jakub Drzazga

    Wrocław
    COACHING KARIERY COACHING EDUKACYJNY
  • Barbara Antoniak

    Warszawa, Jelenia Góra
    BUSINESS COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Sylwia Dąbrowska-Paulewicz

    Częstochowa, Katowice, Górny Śląsk, Kraków, Warszawa
    LIFE COACHING SPORT COACHING
  • Magda Beztroska

    Głuchołazy
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Monika Dziubek

    Wrocław
    DIET COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Marzena Cholerzyńska

    Bydgoszcz
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Agnieszka Bloch

    Warszawa
    BUSINESS COACHING
  • Danuta Brzezińska

    Poznań
    COACHING KARIERY
  • Jacek Boratyński

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Anna Drabek

    Wrocław
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Agnieszka Cieplińska

    Warszawa
    LIFE COACHING DIET COACHING
  • Ewelina Bernaciak

    Londyn
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Anna Baran

    Rzeszów
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Sylwia Branczewska

    Trójmiasto
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Agnieszka Duda

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING EDUKACYJNY
  • Małgorzata Czerniakowska

    Warszawa
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Mieszko Broniarek

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING EDUKACYJNY
  • Aleksandra Bartoszewicz-Rudzińska

    Trójmiasto
    COACHING KARIERY LIFE COACHING
  • Paulina Cymer

    Warszawa
    LIFE COACHING
  • Marlena Bierła

    Łódź
    COACHING KARIERY COACHING GRUPOWY
  • Gabriela Bołoz

    Kraków
    COACHING GRUPOWY
  • Małgorzata Chatys

    Dąbrowa Górnicza
    COACHING KARIERY LIFE COACHING
  • Ewelina Bondyra-Łuczka

    Zamość
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Magdalena Cupryszak-Szałkowska

    Grodzisk Mazowiecki
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Izabela Chojnacka-Naskręt

    Warszawa, Tarczyn
    COACHING KARIERY SPORT COACHING
  • Agnieszka Chojnowska

    Wrocław
    BUSINESS COACHING COACHING KARIERY
  • Milena Chomont

    Zielona Góra
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Monika Chmiel

    Kraków
    LIFE COACHING
  • Daria Drozd

    Stargard/Szczecin
    LIFE COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Monika Bukowska

    Warszawa
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING

Magdalena Zakrzewska "Rzecz o zadawaniu pytań i intuicji"

2015-01-10

Coaching często definiowany jest jako towarzyszenie ludziom w rozwoju po to, by realizowali postawione przez siebie cele. Aby to się jednak stało potrzebne jest postawienie odpowiednich pytań i znalezienie na nie odpowiedzi. Ale jak stawiać pytania aby nie były banalne i trafiały w sedno ?

Dużą wartością jaką niesie ze sobą coaching jest zbudowanie świadomości, że nasze zachowania i postawy mogą być elastyczne, że rzeczy nie do końca się wykluczają, że można postąpić „i tak, i tak i jeszcze inaczej”. Taka otwartość zarówno ze strony coacha jak i klienta to warunek wręcz konieczny, aby proces coachingu przyniósł pomyślne rezultaty (Rzycka, 2011).

Budowaniu postawy elastyczności i otwartości służy umiejętność zadawania pytań i dziwienia się, kwestionowania zastanej rzeczywistości. Albert Einstein mawiał „Sformułowanie problemu jest często ważniejsze niż jego rozwiązanie, które może być jedynie sprawą zręczności matematycznej lub eksperymentalnej” (Schmidt, 2008). Koncepcja twórczości według Margaret Boden jako jedną z trzech głównych składowych twórczości wymienia właśnie eksploracje – czyli wszelkie procesy poznawcze i działania praktyczne, których celem jest znalezienie (odkrycie) nowych problemów i rzeczy zdatnych do naprawienia, ulepszenia, modyfikacji. Wybitny filozof Karl Popper pisał, iż podstawowym warunkiem nowej wiedzy jest postawienie pytań mających swe korzenie w pilnych problemach rodzących się poza filozofią (Szmidt, 2008).

Wydaje się, że twórcy wybitni od tych mniej wybitnych różnią się właśnie umiejętnością stawiania pytań, nadzwyczajną wrażliwością na problemy i związaną z tym często intuicją. Uważa się, że wielu noblistów cechowała właśnie intuicja, która nakazywała zająć się daną sprawą pomimo, iż inni zajmowali się czymś zupełnie innym. Matematyk Henri Poincare pisał: „ Za pomocą logiki dowodzimy. Za pomocą intuicji odkrywamy” (Schmidt, 2008)

Współczesna psychologia kognitywna udowadnia, że myślenie, pamięć i postawy funkcjonują na dwóch poziomach – świadomym i celowym oraz nieświadomym i automatycznym i nazywa to podwójnym przetwarzaniem informacji. W większym stopniu niż sądzono do tej pory, myślenie odbywa się nie na scenie, ale w ukryciu. Mowa tutaj o niczym innym jak o intuicji i subtelnym wnioskowaniu. Jej rola przez długi czas była niedoceniana.

Skoro tak jest, to dużą wartością także w coachingu wydaje się być intuicja. To właśnie ona często podpowiada o co w danym momencie zapytać.

David G. Myers w książce „Intuicja. Jej siła i słabość” pisze, że tzw. intuicję praktyczną – subtelną, złożoną, niezwerbalizowaną wiedzę, ułatwiającą nam rozwiązywanie problemów zdobywamy na drodze doświadczenia (Podgórska, 2010).

Badając intuicję przyglądano się m.in. nowicjuszom pilotom. Zauważono, że na początku posługują się oni świadomymi decyzjami, przestrzegają reguł i instrukcji, trzymają się modelu. Lecz po setkach wylatanych godzin coś się w nich zmienia i mówią „ Nagle czujesz, że nie lecisz samolotem, ale czujesz, że po prostu lecisz”. Nie potrzebują już reguł i instrukcji, prowadzi ich intuicja.

Podobnie w coachingu – na początku drogi są pytania wyuczone z podręcznika, potem…jest już prawdziwy coaching. Aby tak się jednak stało potrzeba czasu i wielu przepracowanych godzin, refleksji nad własną pracą. Potrzebna jest także wiedza, ciągłe jej poszerzanie. Coaching jest przecież rezultatem interdyscyplinarnego podejścia – znaleźć w nim można odniesienia do pedagogiki, socjologii, rozmaitych nurtów psychologii a także nauk o zarządzaniu i teorii rozwoju organizacji, doradztwa zawodowego czy nawet filozofii i teologii.

W świetle współczesnych badań nad intuicją postawa zdania się na intuicję reprezentowana przez „mądrego głupca coacha” wydaje się być zatem całkiem zasadna. Przyglądając się jednak źródłom intuicji warto podkreślić, że nie bierze się ona z niczego. Aby czerpać z jej siły trzeba mieć zaplecze w postaci wiedzy i doświadczenia.

Warto o tym pamiętać i poszerzać swoją wiedzę oraz budować doświadczenie. Tylko wtedy będziemy wiedzieli bądź intuicyjnie czuli jakie elementy ze sobą połączyć aby zadać to najwłaściwsze pytanie.

3 główne myśli:

1)    Jednym z zadań coachingu jest zbudowanie świadomości, że nasze zachowania i postawy mogą być elastyczne.

2)    Dobrze postawione pytanie to takie, które bardzo często ma swoje źródło w intuicji i doświadczeniu coacha.

3)    Budowaniu intuicji sprzyja postawa otwartości na różne dziedziny wiedzy, z których czerpie coaching a także budowanie doświadczenia coachingowego.

 

Źródła wykorzystane w artykule:

Podgórska, J. (2011). Jak wykorzystać intuicję ? Zmysł bezrozumny. Polityka.

Rzycka, O. (2011). O coachingu, menedżerach, samoświadomości, zadawaniu pytań, nastawieniu na rozwiązania, organizacjach i rozwoju – refleksje coacha. W: L. Czarkowska (red.), Coaching katalizator rozwoju organizacji (str.139-155). Warszawa: Wydawnictwo New Dawn.

Szmidt, J.K. (2008. Trening kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion.