• Paulina Cymer

    Warszawa
    LIFE COACHING
  • Paweł Kowalski

    Polkowice
    BUSINESS COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Paweł Sujkowski

    Sierpc, Płock, Włocławek
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Paweł Ziemba

    Poznań
    COACHING GRUPOWY LIFE COACHING
  • Paweł Łoś

    Poznań
    BUSINESS COACHING
  • Paweł Kaczmarek

    Warszawa
    COACHING SPRZEDAŻY BUSINESS COACHING
  • Piotr Sas-Bojarski

    Gdynia
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Przemysław Płaskociński

    Jawor, Wrocław
    COACHING SPRZEDAŻY BUSINESS COACHING
  • Przemysław Wojnarowski

    Piła
    LIFE COACHING
  • Przemysław Śliwiński

    Wrocław, Jelenia Góra, Wałbrzych, Świdnica, Opole, Częstochowa, Lublin
    COACHING GRUPOWY LIFE COACHING
  • Radosław Ryszard Bielecki

    Wrocław
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Rafał Ignasiak

    Poznań
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Rafał Markiewicz

    Gdynia, Gdańsk, Sopot, Trójmiasto
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Rafał Pietrzak

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Rafał Rogowicz

    Katowice, Bytom, Będzin, Górny Śląsk
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Rafał Sterna

    Poznań
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Renata Respondek

    Wrocław
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Robert Szymczak

    Warszawa
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Robert Wilgosz

    Wrocław/Trzebnica
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING
  • Roksana Weber

    Berlin, Poznań, Zielona Góra, Szczecin, Wrocław - Świat :)
    LIFE COACHING COACHING GRUPOWY
  • Sandra Witczak

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Sebastian Larysz

    Opole
    SPORT COACHING COACHING AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  • Sebastian Szenrok

    Poznań
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Sylwia Branczewska

    Trójmiasto
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Sylwia Dąbrowska-Paulewicz

    Częstochowa, Katowice, Górny Śląsk, Kraków, Warszawa
    LIFE COACHING SPORT COACHING
  • Sylwia Gołuchowska

    Poznań, Wrocław, [Skype - cała Polska]
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Sylwia Ostrowska

    Elbląg
    LIFE COACHING COACHING SPRZEDAŻY
  • Sylwia Szymańska

    Łódź
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Sylwia Wiszowata

    Gdańsk
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Sylwia Żuber

    Warszawa
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Szymon Ziemiński

    Szczecin
    COACHING FINANSÓW BUSINESS COACHING
  • Sławomir Waźbiński

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Tadeusz Skrzypek

    Dzierżoniów
    LIFE COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Tamara Bieńkowska

    Warszawa
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Tomasz Izydorczyk

    Poznań
    BUSINESS COACHING COACHING KARIERY
  • Tomasz Kierpiec

    Rybnik
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Tomasz Nowicki

    Zawiercie
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Tomasz Sandak

    Bytów
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Tomek Kołodziej

    Stalowa Wola
    BUSINESS COACHING EXECUTIVE COACHING
  • Urszula Skrok-Kuczera

    Ostrów Wielkopolski
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING
  • Violetta Nowacka

    Poznań
    LIFE COACHING COACHING KARIERY
  • Waldemar Klisowski

    Leszno, Głogów, Poznań
    BUSINESS COACHING LIFE COACHING
  • Weronika Nowacka

    Wrocław
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Wojciech Kuta

    Inowrocław, Poznań
    LIFE COACHING BUSINESS COACHING
  • Wojciech Paździor

    Wrocław
    COACHING KARIERY BUSINESS COACHING

Beata Zawadzka "Poczciwy Pareto"

2014-10-10

Warsztat to zbiór zasobów, jakie wykorzystujemy podczas pracy. Poza zupełnie osobistymi talentami czy predyspozycjami, korzystamy również z narzędzi.

Na ile można zastosować znane i stosowane w innych niż coaching dziedzinach narzędzia? Jak zaadoptować je do pracy coacha ? Zobaczmy… Zacznijmy od poczciwego Pareto.

W zasadzie to znany Gość. Znany głównie ekonomistom i osobom zajmującym się jakością. Zasłynął za sprawą reguły 20/80, którą odkrył wiele lat temu, badając portfele swoich włoskich rodaków. Od jego nazwiska pochodzi nazwa narzędzia, o którym opowiem.

Vilfredo Pareto, ekonomista i socjolog (uwaga –Markiz !) prowadził prace nad analizą stanu ekonomicznego społeczeństwa włoskiego na przełomie XIX i XX w . Przy okazji tych badań odkrył, że 80% bogactwa znajduje się w rękach 20% rodzin (Siedem narzędzi jakości /program licencji TUV Akademie Rheinland GmbH 2005).

Z upływem czasu, okazało się, że reguła 20/80 ma zastosowanie nie tylko w ekonomii i nie tylko w odniesieniu do posiadania bogactwa.

Reguła potwierdza się również w innych obszarach życia, w sferze technicznej, gospodarczej społecznej itp. Zajrzyjmy do innych zbadanych obszarów, gdzie proporcja się pojawia.

Dla studentów: 20% materiału zajmuje 80% egzaminu

Dla czytelników : 20% tekstu stanowi 80% treści

Dla miłośników TV: 20% producentów wytwarza 80% najbardziej uznanych programów

Dla fanów mody: 20% ubrań nosimy przez 80% czasu

Dla uczestników ruchu drogowego: 20% kierowców powoduje 80% wypadków

Dla ekologów: 20% samochodów emituje 80% spalin unoszących się w powietrzu

Dla bohaterów we własnym domu: 20% powierzchni dywanu przypada na 80% zużycia

I wreszcie dla Nas Wszystkich, nie wyłączając coachów: 20% naszej pracy generuje 80% efektu.

Jak to działa ? Jak liczyć, jak wykreślać diagram i wnioskować ? Jak i do czego można stosować diagram Pareto w pracy coacha ?

Plan działania jest kilkupunktowy. Ma na liście znajomo brzmiące punkty wspólne, kojarzące się z przebiegiem sesji czy procesu coachingu:

1.    Zbieranie informacji.

2.    Określenie mierzonych wielkości.

3.    Uszeregowanie zebranych informacji.

4.    Obliczenie skumulowanych wartości procentowych.

5.    Sporządzenie wykresu Pareto-Lorenza.

6.    Sformułowanie wniosków. (www.uz.zgora.pl)

Przećwiczmy zgodnie z powyższym planem:

Załóżmy sytuację, że pracujemy z osobą, której celem jest być lepszym managerem.

Tabela

5. Sporządzenie wykresu Pareto - Lorenza

wykres_do_Pareto_ML__1_

6. Sformułowanie wniosków

Znajdujemy na krzywej wartość 80% (linia przerywana pozioma) prowadzimy od tej wartości prostopadłą do osi X (linia przerywana pionowa).

„Słupki’’ zawierające się w wyznaczonym obszarze wskazują czynniki mające wpływ na 80% skutku.

Znaczy to tyle, że poprawa wskazanych dwóch umiejętności, może mieć zasadniczy wpływ na całość zagadnienia - poczucia Klienta bycia lepszym managerem.

W omawianym przypadku, Klient w pierwszej kolejności planu działań ( pierwszy krok w drodze do celu ) powinien skoncentrować się na poprawieniu lub nauce udzielania informacji zwrotnej.

Kolejny krok to praca w zakresie umiejętności podejmowania decyzji.

Ponieważ są to zdarzenia najczęstsze w jego codziennej pracy, to zmiany będą najbardziej odczuwalne. Zgodnie z regułą Pareto- bohaterką opowiadania, całkiem prawdopodobne, że Klient poczuje 80-cio procentowy postęp w swoim managerskim rozwoju.

Obszar wyznaczony przez linie przerywane, to odpowiednik „lejka” i przejścia wg modelu GROW z etapu „O” (wybór opcji) do etapu „W” (działanie).

Powiecie: przecież to widać gołym okiem i słychać nie uzbrojonym uchem ! Po co wykresy? Jak człowiek mówi, że ma problem z feedback-em, to go ma !

Pora więc na pokazanie korzyści:

1.    Zbierając informacje prowokujesz do generowania pomysłów, definiowania objawów, budowania listy potrzeb itp.

W przypadkach osobistych, Klient dostaje dodatkowo efekt w postaci podniesienia samoświadomości, w biznesowych- świadomości istnienia zjawisk.

2.    Określając mierzalne wielkości, skłaniasz Klienta do wysiłku pokazania konkretnych danych. Żeby określić miarę, np. częstotliwość występowania objawu, czy zjawiska - trzeba się na tym skoncentrować, przemyśleć, czasami po prostu policzyć. Dzięki temu mamy możliwość pracy na „twardych danych” i wyeliminowaniu stwierdzeń: zawsze, często, nigdy, wydaje mi się .

3.    Zarówno w biznesie, jak i w życiu zetkniemy się z ludźmi, dla których liczby i wykresy mają większa wagę, niż słowa czy notatki. Są przyjaźniejsze do analiz. Bardziej przemawiają do wyobraźni, szybciej docierają do świadomości.

4.    Wizualizacja ma moc wyjątkową. Co innego o czymś pomyśleć, co innego powiedzieć to na głos. Jednak móc to dodatkowo policzyć i ZOBACZYĆ rzecz nie do przecenienia .

5.    W końcu, jeśli nie widzimy potrzeby liczenia, czy kreślenia wykresów- to warto po prostu pamiętać o tej proporcji. Czasami będzie dla Nas podpowiedzią, czasami wyjaśnieniem czy rozwiązaniem zagadnienia. Pomyślmy wtedy ciepło o włoskim Markizie Pareto.

Wnioski :

Nie zdziw się zatem, szanowny Coachu, kiedy prowadząc sesję według modelu GROW, zdarzy Ci się dla samego „G“ (zdefiniowania celu), poświęcić czterdzieści z sześćdziesięciu minut sesji. Po czym, podczas pozostałych dwudziestu minut „dopiąć” resztę - 75% planu.

Nie wyrzucaj sobie, że mając w kuferku zbiór dziesięciu narzędzi do dyspozycji, najczęściej stosujesz 2-3 ulubione.

Zachwyć się, że dzięki tym dwóm stosowanym narzędziom, Twój Klient jest w stanie popchnąć 80% spraw do przodu (a Ty przy okazji uzyskać 80% efektu działania).

Nie rozpaczaj, gdy Klient pracuje efektywnie przez 20% czasu, najpewniej ten wysiłek przełoży się na 80% jego pomysłów, rozwiązań i odkryć. W czasie nieefektywnym zaproponuj przerwę na herbatę lub łyk wody..

Praca coacha to również pracą nad sobą. Poznanie nowych narzędzi jest możliwością doskonalenia warsztatu, jeszcze jedną opcją, którą możemy wziąć pod uwagę. Nie wykluczone, że znajdziemy w tej ofercie coś, co polubimy i włączymy na stałe do codziennej pracy. Do następnego narzędzia.

W pracy wykorzystano materiały:

Siedem narzędzi jakości /program licencji TUV Akademie Rheinland GmbH 2005